Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu wizytówki?

Czas czytania: ok. 11 minut

W kontaktach biznesowych, jak i z klientami prywatnymi, niezwykle ważne jest przekazywanie danych kontaktowych. Nikt raczej ich nie zapamiętuje. Najlepszym wyjściem jest zawsze wizytówka. Wiedząc, co powinno się na niej znaleźć, a także jak powinna wyglądać, można przyciągnąć do siebie kontrahentów oraz klientów.

Od wielu lat wizytówka firmy jest stałym wyposażeniem każdego przedsiębiorcy. Z czasem traciła na wartości, ale dzięki zastosowaniu nowoczesnych zabiegów przez studio graficzne, potrafi być intrygująca i zachęcająca do kontaktu. Jej mały format sprawia, że przechowywanie nie stanowi żadnego problemu. Dlatego też wizytówkę można zabrać wszędzie, na każde możliwe spotkanie biznesowe. Korzystając z tej formy przekazywania danych kontaktowych, warto dowiedzieć się, co powinno być na wizytówce. Jakie jej elementy są najważniejsze? Jaki powinna mieć format? Jak powinna wyglądać wizytówka firmy? Na te pytania staramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule. 

Czy wizytówka jest potrzebna?

Wspomnieliśmy już po części, że z wizytówek korzystają przedsiębiorcy. Jednak warto zauważyć, że nie tylko. To popularna forma również wśród artystów, pracowników firm, a także freelancerów. Jednak w dobie rozwoju internetu rodzi się pytanie, czy wizytówka jest potrzebna? 

Śmiało możemy stwierdzić, że jest. Zwłaszcza dla osób, które nawiązują kontakty biznesowe. Także dla osób, które bezpośrednio kontaktują się z klientami i przedstawiają im ofertę swojej firmy. Nigdy nie wiadomo, kiedy można spotkać osobę, która będzie zainteresowana współpracą z nami, bądź naszymi produktami lub usługami. Może się to zdarzyć w każdej chwili, wtedy przekazując wizytówkę firmy, budujemy wizerunek siebie jako profesjonalisty. 

Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku osób, które głównie pracują z domu. Ich wizytówką wtedy jest profesjonalna strona internetowa oraz portfolio. Takie osoby nie korzystają z drukowanej formy, a jeśli już, to w mniejszej ilości. Częściej za to wykorzystują wizytówkę firmy w Google Moja Firma.  

Do czego służy wizytówka?

Skoro wiemy, że wizytówka istnieje i jest potrzebna, to rodzi się pytanie, do czego służy? Jej głównym zadaniem jest przekazywanie danych kontaktowych. Wydawałoby się, że to tylko tyle. Jednak takie przekonanie jest błędem. Wraz z wizytówką przekazuje się w pewnym sensie charakter swojej firmy. Jej wygląd bowiem świadczy o tym, czy firma bądź osoba jest profesjonalistą. Dobrze przygotowana wizytówka firmy budzi zaufanie do osoby, od której ją otrzymano. To także wyznacznik wiarygodności firmy lub osoby. Warto tutaj zauważyć, że to również najtańsza forma marketingu przedsiębiorstwa. Koszt wyprodukowania wizytówki nie jest duży, ale jej posiadanie i przekazywanie może przynieść firmie wymierne korzyści biznesowe. 

Co powinno znaleźć się na wizytówce?

Biorąc pod uwagę cel, jaki ma realizować wizytówka, można wymienić kilka elementów, które powinna zawierać. Warto jednak pamiętać, aby nie przesadzać z tą ilością. 

Dane kontaktowe

Dane kontaktowe na wizytówce
Dane kontaktowe na wizytówce

Podstawowymi informacjami, jakie powinny znaleźć się na wizytówce, są dane kontaktowe. Wyszczególniona przede wszystkim musi być nazwa firmy. Oprócz niej także numer telefonu oraz adres siedziby. Z uwagi na to, jaką rolę w dzisiejszym świecie pełni internet, nie powinno zabraknąć adresu strony oraz maila. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na umieszczenie również numeru NIP i REGON. Nie jest to jednak element konieczny, ale bardzo pomaga, jeśli wizytówki są przekazywane jako nośnik danych, na które powinna być wystawiona faktura. 

W wielu przedsiębiorstwach wizytówkę firmy otrzymują również pracownicy. Możemy to zauważyć w przypadku przedstawicieli handlowych. Wtedy, podobnie, jak wyżej należy na wizytówce umieścić dane kontaktowe, a ponadto stanowisko pracownika. 

Logo

Logo na wizytówce
Logo na wizytówce

Tym, co wyróżnia firmę spośród innych, jest logo. Ono także powinno znaleźć się na wizytówce. Składa się ono z sygnetu, logotypu oraz tagline (claimu). Sygnet jest elementem graficznym. Logotyp zaś typograficznym, najczęściej jest to nazwa firmy. Z kolei tagline (claim) to slogan reklamowy. W przypadku wizytówek studio graficzne umieszcza logo w takim miejscu, aby było ono widoczne i dobrze komponowało się z resztą zawartości. Nie mniej jednak zawsze przy projektowaniu wizytówek grafik korzysta z księgi znaku, aby wiedzieć, w jaki sposób może wykorzystać logo firmy. 

Ograniczona ilość kolorów

Do tworzenia wizytówki studio graficzne podchodzi z takimi zasadami jak w przypadku innych projektów. Zatem ten materiał graficzny również powinien zawierać ograniczoną liczbę kolorów. Wtedy zachowana będzie odpowiednia czytelność całego projektu. Zazwyczaj, podobnie, jak w przypadku logo, wykorzystuje się maksymalnie 3 kolory. Muszą one ze sobą współgrać, aby otrzymujący wizytówkę nie miał problemów z odczytaniem zapisanych na niej informacji. Warto też zaznaczyć, że kolory nie powinny być przypadkowo wybrane przez studio graficzne. Muszą być one zgodne z identyfikacją wizualną firmy. 

Zdjęcia

Zdjęcia na wizytówce
Przykład wizytówki ze zdjęciem

Często możemy zauważyć na wizytówkach, które otrzymujemy, że znajdują się na nich zdjęcia. Nie jest to niezbędny element. Jeśli zdjęcie jest bardzo dobrej jakości, kojarzy się z firmą, a studio graficzne nie będzie miało problemu z wkomponowaniem go w projekt, to można je wykorzystać. Jednak aktualne trendy podążają w kierunku minimalizmu. Zatem rezygnuje się z wykorzystania zdjęć, na rzecz uwydatnienia na wizytówce najważniejszych informacji. Wszystko po to, aby projekt był spójny i estetyczny. 

Jaki format powinna mieć wizytówka?

Format wizytówki
3d blank white business cards on white background

Przyjmuje się, że standardowy wymiar wizytówki to 90x50mm. Co prawda, nie jest to duży format, ale w tym właśnie tkwi jego urok. Niewielka wizytówka łatwo mieści się w portfelu lub kieszeni, zatem możemy ją mieć zawsze przy sobie, aby wręczyć w odpowiednim momencie. Taki wymiar wizytówki pozwala studiu graficznemu na stworzenie projektu, który będzie zawierał najważniejsze dane, a przy tym intrygował i zachęcał do kontaktu. Oprócz powyższego, wykorzystuje się także wymiary 85x55mm oraz 90x55mm. 

Co może wyróżnić wizytówkę?

Musimy pamiętać, że wizytówka firmy najczęściej wykorzystywana jest w kontaktach biznesowych. Nasza nie może być zatem projektem zbliżonym wyglądem do konkurencji lub powielającym utarte schematy. Jest kilka elementów, które mogą wyróżnić naszą wizytówkę. 

Wykorzystanie dwóch stron

Przy tworzeniu wizytówki należy zwrócić uwagę na ilość stron, które chcemy wykorzystać. Bardzo często spotykamy projekty, w których tylko jedna strona zawiera dane i elementy graficzne. Jednak możliwości są większe. Przede wszystkim można korzystać z obydwu stron wizytówki. Coraz częściej stosuje się także projekty składane. Jednak to właśnie te, gdzie projekt wykorzystuje dwie strony, są najsensowniejszym rozwiązaniem. Wtedy studio graficzne ma do dyspozycji większą przestrzeń do zagospodarowania. Bardzo często na pierwszej stronie widnieją dane kontaktowe. Na drugiej zaś stosuje się logo, zgodnie z jego księgą znaku. Projekt staje się zatem bardziej czytelny, a także elegancki.

Układ

Układ wizytówki
Układ wizytówki

Przeważnie wizytówki występują w formacie poziomym. Utarło się, że to najlepsze rozwiązanie. Jednak projekty w układzie pionowym są także bardzo czytelne. Jednocześnie pionowe wizytówki bardziej intrygują odbiorców. Wszak nie można ich spotkać często, dlatego też wyróżniają się na tle pozostałych, które otrzymujemy. 

Papier

Papier wizytówki
Wizytówka na papierze ekologicznym (kraftowym)

Chcąc jeszcze bardziej wyróżnić swoją wizytówkę, można wykorzystać do niej papier inny niż tradycyjny. Coraz częściej studio graficzne oferuje klientom możliwość zastosowania papieru z ciekawą fakturą. Wykorzystuje się także papier kolorowy. Co ciekawe, w przypadku papieru można zastosować dodatkowe uszlachetnienia w postaci np. lakieru UV, hot-stampingu, sleekingu, a także tłoczenia. Zabiegi te nadają wizytówce niepowtarzalnego charakteru. 

Data i godzina wizyty

Tym, co jeszcze może wyróżnić wizytówkę, jest możliwość wpisania na niej daty i godziny. To zabieg stosowany bardzo często dla lekarzy, specjalistów. Korzystają również z niego salony kosmetyczne, fryzjerskie, a także sklepy. Dzięki temu klient oprócz danych kontaktowych, ma zapisaną informację o dacie i godzinie następnej wizyty bądź odbioru zamówienia. W razie jakichkolwiek problemów z przybyciem na nią, w łatwy sposób znajdzie umieszczone obok dane kontaktowe i poinformuje o tym fakcie. 

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 4

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *